Цените са от 19.8.2015 |
Това не и попречи обаче да забрани публикацията на цените на едро от рафинерията, които можеха да послужат за ориентир и да покаже дали рафинерията или търговците "товарят" цената на крайния потребител. Слава богу, че има и други методи за информация, но тя не е общодостъпна, а експертите нямат особен ентусиазъм да разкриват задкулисието, защото губят в личен и професионален план. Най-трудната и неблагодарна работа е защитата на интереса на потребителите от експерти в сектора, защото е сигурно, че нито една от засегнатите компании, не гледа с добро око на разкриващите "сенките".
Би било още по-добре, ако НАП и Митници влезнат в компаниите по цялата верига на стойността на горивата, като се запознаят с оригиналните фактури и/или направят допълнителни одити за трансферно ценообразуване и инвестиции. Те биха дали прекрасна представа кой бърка в кацата с меда и кой "избива" минали загуби или инвестиции.
Би било още по-добре, ако Комисията за защита на потребителите бе излезнала със свои разчети за "справедлива" или индикативна цена на бензина и дизела, която да ориентира обществеността относно размера на "надценка", която в момента плащаме.
Да, много привилегировани, които в момента се надсмиват над безсилието на държавата ще кажат - ами като могат да си продават на тези цени. И ще бъдат прави, защото КЗП не може да задължава или препоръчва каквато и да било цена на частни компании във формално свободен пазар.
Но всички случаи подобен ценови семафор ще сигнализира за проблеми в сектора.
Мога да Ви уверя, че няма нормална западна компания, на която да и е безразлично, какво за нея мислят клиентите и. Иначе не биха харчили милиони за политики за корпоративна социална отговорност.
Без претенция за изключителна прецизност, само въз основа на итерации върху прилагания в момента алгоритъм на цената /само с вариация при суровината/ до цената на дребно, направихме изчисления каква би трябвало да бъде "справедливата" цена на дизела или бензина. Оставихме непроменени както разходите по транспорт, покупка, преработка,търговски разходи, търговските печалби на едро и дребно, акцизи, мита, такси. Именно за не бъдем обвинени в незнания на детайли, които не са достъпни /това е стар трик да те обвиняват, че не знаеш детайл, който крият/. Запазихме търговските "ползи" за всички участници по веригата - такива каквито са били при цена на дизела и бензина на равнища около 2.33 лева на литър. Няма логика да се изтъкват аргументи като себестойност на преработка при вариращите обеми на преработка, защото по-ниските цени водят до по-голяма консумация - при равни други условия.
Приемаме, че цените на суровия петрол са за сорт Брент със специфичните за България дисконт на суров нефт в акваторията на Черно море и доставен в Бургас. В същност сме неуязвими към забележки в този сегмент, защото нищо от приеманията ни не се променя освен реперната цена и тя е 50 долара на барел. Имаме и по-точни разчети каква би трябвало да бъде цената, но за целите на индикативната, т.е. непрецизна оценка тези приблизителни стойности са достатъчни.
Във всеки брой на нюзлетъра ще правим осъвременяване на тази индикативна цена, която няма друга полза освен да ориентира обществеността.
За тази седмица смятаме, че цените на бензиноколонка на бензин A-95 и дизел трябва да се движат в интервала 2.05-2.10 лева за литър.
Липсата или пропуски при контрола /темата с пломбите/ не променят задължението на държавата да следи за ефективното функциониране на пазара и премахване на пречките, които могат да влияят върху конкуренцията между търговците.
Дали пломбите са достоверни, или някой продава "под масата" е проблем, особено голям за рафинерията, която не може да продава своите горива, докато местните търговци внасят или продават нелегално.
Но самият и Лукойл - Нефтохим няма безупречно досие с "пломбите".
Както казах държавата има доста лостове и то пазарни да повлияе върху цените. Включително като вдигне акциза на горивата, което в условията на спадащи цени на суровия петрол може да дисциплинира търговците. Да не говорим, ако активно се намеси с реални или намерения за продажби от държавния резерв - за което все пак трябват известни промени. При очертаваща се относително устойчива тенденция на ниски цени, само намек от подобна политика може да стегне редиците на търговците.
Но както пак казах, самата идея, че рафинерия или търговци ще "усвояват" за себе си толкова значителни маржове - за сведение между цената на едно и на дребно при дизела /с отчетен ДДС/ има разлика от 45 стотинки на литър!? Това без знанието, съгласието и без договорка със "силните на дена" е невъзможно.
Затова от тази седмица в нюзлетъра ще публикуваме заедно с моите колеги, с които издаваме нюзлетъра по проблемите на проучванията и добива на нефт и газ, тези необвързващи индикативни цени. Приемете го като наша корпоративна и лична социална отговорност.
Предупреждавам - цените не могат да служат нито като препоръка, нито като ориентир при бизнес решения или други действия от управленски характер. Не поемаме отговорност за ползи или загуби настъпили в резултат на възприемането им или прякото прилагане. Най-малкото защото това е изключително волатилен пазар.
Всеки бизнес е индивидуален, почива върху конкретни разчети, които могат и да не съвпадат с алгоритъма на цената, който използваме.
Рафинерии и търговци от 9 кладенци вода ще докарат само и само да докажат, колко много не сте прав и, че те работят едва ли не на загуба. Благодаря Ви за прекрасните анализи!
ОтговорИзтриване