Въпросът е уместен, защото се оказва, че те са предадени в Министерски съвет и в Президенството през месец март т.г., тоест преди шест месеца? Защо сега?
Отговорът не е сложен - защото
президентът се надяват докладите да променят в положителна насока мнението на
обществото за неговите политически или по-точно геополитически пристрастия, да
неутрализират предимство, което партията
Продължи Промяната и Демократична България имат пред домашните атлантици – ГЕРБ и ДПС, по темата
Украйна и руско влияние у нас. Румен Радев много държи да покаже, че
изгонването на руските дипломати не е дело на Кирил Петков, а е резултат на добрата
работа на службите. Президентът и
подкрепяните от него партии на статуквото имат остра нужда от натрупване на
„атлантически“ точки, след лополучната поредица
от събития, които ни позиционират в групата на
Орбан сред членовете на Евроепйския съюз и НАТО.
От трите доклада относително най-пълен е докладът на Служба
“Военна информация” и като покрити теми, и като дадени оценки. Докладите на ДАНС, доколкото тя е основната служба за противодействие
в сферата на борбата с тероризма, киберпрестъпленията, финансови
престъпления, шпионаж и т.н., от своя
страна, покрива много теми, но не влиза в
дълбочина. Не излиза от рутината, която
видяхме в докладите за 2019 и 2020 година и преди това. Няма да правя анализ,
само ще кажа, че особено разочарова докладът на Държавна Агенция “Разузнаване”
- схематичен, дори скучен. Да стане ясно, тук не говоря за оперативната работа,
а за информационно-аналитичната дейност на ДАР, в която изостава кардинално не само от партньорите си в
чужбина, но и от много други центрове у нас.
Познавам няколко НПО-та у нас, които с много по-скромни
бюджети от тези на трите служби, биха изготвили много по-пълноценни и
задълбочени доклади по темата. Тъй като
огромната част от информацията вече е
публична и не трябва да се добива по някакви особено секретни методи, от
ключово значение за качеството на работата на разузнавателните органи е именно
информационно-аналитичната дейност. А тя пък зависи от възможността на ДАР да
се възползва именно от открити източници и информационно-аналитичния
потенциал на чуждестранни и български центрове за събиране и обработка на
данни.
Никак не е случайно, че всички големи разузнавания в света си имат
някаква мрежа от НПО-та които подкрепят и ползват, именно за да допълнят работата с открити източници - такива като
Ранд Корпорейшън в САЩ, като РИСИ в Русия /която се ръководеше от Леонид
Решетников/, да не говорим за МИ-6 и Мосад - те работят с мрежа от подобни
информационно-аналитични центрове. Докато шефовете на тези служби у нас не проумеят, че трябва да се отворят и интегрират наличния у нас външен
аналитичен потенциал - работата на ДАР ще си остане на посредствено равнище. Нямам
пряк достъп до докладите, които дават на
президент, премиер, министри и други държавни органи, но това което чувам от трети страни не е окуражително.
Особено интерес предизвика докладите на контраразузнаването ни -
именно заради рекордния брой на изгонени
руски дипломати и критиките, които
българските специални служби получиха, че откровено
толерират дейността на ГРУ и СВР у нас. В посочените доклади, които
покриват 2021 година, не става
ясно, доколко е наличен капацитет за справяне с тази нарастваща заплаха и ако
няма как да се реши проблема с недостига на кадри
и ресурси.
Има нещо силно подозрително в работата на българското
контраразузнаване именно по линия на способността му реално да противодейстивя
на руското влияние у нас.Защото се гонят дипломати, но не от това не последва разкриване и предаване под съд на българската агентурна мрежа, на
свръзките им, на лицата, които им осигуряват логистична и друга подкрепа. Ако
сме изгонили примерно 15 души руски дипломати за “дейност несъвместима” с
дипломатическия ми статут - трябва да хванем още толкова български помощници и
агенти. Но там няма нищо - гробовно мълчание. Което издава стремеж на някои
кръгове на власт да не пипат агентурните мрежи за да може те лесно и безболезенено да бъдат
възстановени. Такъв е прочита на действието на служебното правителство, след
поредната акция на изгонени дипломати, след
исканията на руското посолство максимално бързо да бъдат замесетни изгонените дипломати с нови назначенци.
Няма да завърша с
традиционното успокоение, че в службите има и свестни професионалисти, които си
обичат работата, но лошите началници и най-вече топ политиците, които те
обслужват, не им позволяват да се проявят. Не защото не е вярно, а защото е
лъжливо успокоително на фона на липсата на защита на националните ни интереси