Доста се изписа, че поради високия процент на
зависимост от вноса на руски природен газ, България няма вариант да покрие в
краткосрочна перспектива на допустима цена внезапен дефицит в резултат на
евентуално прекъсване на доставките на руски природен газ през Украйна или на
икономически сблъсък на санкции – контрасанкции. Следователно сме обречени на
зависимост от Газпром, поне докато не дойде годината 2019 и потече азерския
природен газ. Евентуално. Подтекстът е, че няма смисъл в краткосрочна
перспектива да се стремим към „откъсване“ от газовата хватка на Газпром, а
по-важния извод е, че поради това трябва да се противопоставим на въвеждането
на икономически санкции срещу Русия от ЕС.
Прокрадват
се устойчиви внушения, че поради 90% зависимост от вноса сме обречени да
внасяме природен газ от Русия, при това в степен която граничи с кабална подчиненост.
Твърдя, че
благодарение на високите цени на внасяния у нас природен газ в продължение на
години и изключително ниските равнище на потребление, диверсификацията на
доставки от 2,6 милиарда кубически метра, макар и зависимостта като проценти да
представлява 90% от общото потребление, е значително по-лека и решима задача
отколкото диверсификацията на зависимостта например на Германия от руски газ. Важни
са обемите, а не толкова процентите. Важно е балансиране на газовите потоци по
месеци, по групи потребители, а не абстрактните съждения за това какво правим
ако в продължение на година или две нямаме доставки на руски природен газ.
В нашия
случай можем за разгледаме два сценария – първият е спиране на доставки през
Украйна в случай на неконтролирана ескалация на конфликта. В този случай
България разполага с възможности за внос през терминала Ревитуса при това в
количества, които могат да достигнат милиард кубически метра. Това винаги е било реална хипотеза. Друг е
въпросът, че нито БЕХ нито Булгаргаз са я проработвали, нито правителството е
обявило търг за реализацията и от други компании. И тук проблемът е в липсата
на воля и готовност, а не в отсъствието на обективна възможност.
Допълнително
можем да увеличим добива от местни находища до равнища от 600 милиона кубически
метра – разбира се ако премахнем ограниченията на мораториума и позволим
интезификация на добива. Говорим за достоверно усилие в рамките на една –
максимум две години – период в който всяка криза около Украйна ще бъде решена.
Напомням на скептиците, че и двете прекъсвания на природния газ от Украйна не
продължиха повече от три седмици. Какъвто и да е типа ескалация на конфликта,
той трудно може да продължи повече от един – максимум два месеца. Нито Газпром,
нито Русия могат да издържат повече. ЕС също няма интерес от тотално блокиране
на доставките, защото темата в нашия съюз не е дали изобщо да имаме внос на
руски природен газ, а как той да се конкурира на нашите пазари и как да спазва
европейските правила..
Тъй като
сценариите за спиране на природния газ през
Украйна обикновено се разгъват около зимния сезон – имаме достатъчно
възможност да се запасим до следващия сезон с природен газ, като нагнетим
максимално високи количества природен газ в газохранилище Чирен – 450 милиона
кубически метра природен газ. За да отпадне натиска върху баланса на Булгаргаз
или Булгартрансгаз от поддържането на подобни резерви с цената на кредити, е
необходимо правителството да предложи на Народното събрание те да бъдат
третирани като стратегически резерви, като бъде приложен сходен режим със
стратегическите резерви от нефт и нефтени деривати.
Останалият
дефицит – може да бъде покрит със спестявания или заместване на горивото –в
топлофикациите и други потребители.
Изключваме
напълно интерконекторите и други хипотези, които са реални в хоризонт от две
години.
При казуса –
диверсификация в условията наказателна мяра или контрасанкции от руска страна
поради наше съгласие за налагане на икономически санкции от страна на ЕС – тази
теза сега се разгръща медийно от проруските кръгове – нещата никак не са
безнадеждни, отново по причина ниските равнища на потребление. България може
без никакъв договор с Газпром чрез суапови сделки и доставки на ВПГ на терминалите
в Ревитуса и Мармара напълно да компенсира количествата на Газпром. Суаповите
сделки са възможни от поне четири години, но липсата на воля и желание от
българска страна ги препятства – Стокхолмския синдром за който говорихме. Те и
днес се пренебрегват в основни документи – като енергийна стратегия, декларации
на партии и Народно събрание и в решенията на КСНС.
Аргументите
против диверсификацията чрез ВПГ доставки обикновено опират до по-високата цена
на ВПГ газ – особено по дългосрочни договори. Цените на ВПГ по
подобни договори с индексирани към цената на петрола, но освен това има и
количества – неголеми, но възможни – които се търгуват на спот пазарите. Ако
поради нашата ленност БЕХ и Булгаргаз нямат капацитет да купуват на спот
пазара, то такава опция съществува при големите компании търговци. Не е
сигурно, че ако го правим сами ще ни излезне по-евтино – не на последно място
поради непрогнозируеми „скрити“ разходи. За четири години след последната криза
със спирането на природния газ ние не направихме нищо за преодолеем основния ни
недостатък - липсата на институционален опит и капацитет в нашите енергийни
дружество при търговия с алтернативни източници, в това число ВПГ. БЕХ и
Булгаргаз проспаха възможността да създадат търговска структура, която да
набере опит и реализира сделки на газови борси и спот пазарите с ВПГ или друг газ. Но това отново е
следствие не от обективна невъзможност, а от съзнателен отказ. За други
възможности – внос на ВПГ от Америка и от други държави и включването на
интерконекторите ще трябват вероятно още три години. Но дори и в този случай
можем и следва да погледнем към стратегическата значимост на подобен род
инвестиции, които ще ни позволят да достигнем равнището на конкуренция на
вътрешния и регионалния пазар на природен газ, които са невъзможни при отлагане
на реалната диверсификация.
В
заключение, не вярвайте на тезата за обречеността на усилията за
диверсификация, защото тя изхожда и се защитава от хора, които имат изначален
конфликт на интерес при нейната защита – обвързаността с руския газов
монопол. Ако мислите, че това е останало в миналото, дълбоко се лъжете.
Достатъчно е да попитаме Булгаргаз, защото няма намаление на цените на природен
газ от 1 април с процентите с които те падат в Гърция, Италия и Германия. В момента
Газпром предлага допълнителни отстъпки само и само за да запази пазарния си дял –
като тези отстъпки достигат до 10%. Да сте чули Булгаргаз да е поискал подобни
отстъпки и ако ги е поискал да ги е получил?
Няколко неща
са сигурни:
Ако волята
ни за диверсификация и за реална конкуренция на българския газов пазар
продължава да бъде „пленена“ от интересите на група гора, закачени за
финансовите потоци на Газпром – в това число и проекта Южен поток – нямаме шанс
да се измъкнем от енергийната бедност и да оздравим газовите ни дружества.
Второ,
светът и след Украйна ще си остане трудно прогнозируем и високо рисков. Пазарът
на енергоресурси също. Поради това единствените източници върху които имаме
контрол това са добитите от местни сондажи природен газ и нефт, които са
установени, че ги имаме. Но затова трябва да премахнем мораториума, който спира
инвеститорския интерес към проучвания и добив както на конвенционален, така и
неконвенционален нефт и газ.
Трето, със сигурност форсираната диверсификация ще
натовари сметките, поне в краткия хоризонт, вероятно между 200 и 500 милиона
евро, в зависимост от пазарната конюнктура и избора на вариант за
диверсификация. Но ползите в средно и дългосрочен период ще бъдат многократко
по-високи като конкуренти цени и като добавена стойност за българската
икономика. За сведение на скептиците ще им припомня, че само преразглеждането
на газовия договор с Газпром през 2006 година не натовари допълнително с над
500 милиона евро. Платихме и останахме също толкова зависими.
Изборът си е
наш, в това число и да останем в плен на мисълта за нащата обреченост. Всичко
започва и завършва в нашия ум и мисли, в нашата решимост и готовност да се
възползваме от възможностите и добрите практики.