Въпрос от Иван Тенев - Г-н
Василев, Вие сте специалист по енергийните въпроси. Аз не съм. Гложди ме
един въпрос? Не е ли възможно газопровода през Украйна да стане
собственост на международен консорциум ( чрез увеличение на капитала
чрез новоизградени подобрения). Консорциумът купува газта от Русия,
продава го на европейските държави включително и на Украйна. Украйна си
получава транспортна такса. Всички доволни и щасливи и сигурни в
доставките. Тогава - южен поток - излишен! Защо да се влагат милиарди в
нещо което е излишно. Тези милиарди после ние потребителите ще ги
плащаме?
Отговор: Има
няколко пункта, които са "трудни" за реализация на вашата хипотеза.
Първо, смесвате
собственост върху газопроводите, операторство и "купуването" на
природния газ - търговеца. Те попадат под различен режим в Енергодирективите на ЕК.
Идеята за съвместна собственост между ЕС,
Украйна и Русия, както и за съвместна компания която да оперира
транзитните газопроводи не е нова и вероятно е реализуема, включително
чрез инвестиране в модернизация и последваща екуитизация - превръщането
им в дял. Но на дадения етап на разминаване на интересите на ЕС и Украйна с Русия е малко вероятен тристранния формат. За двустранен - ЕС - Украйна има няколко пречки.
Оставям на страна техническата част. Както и също
трудната тема за газохранилищата и още по трудната тема - кой плаща
техническия газ - т.н. лайн пак и най-вече кой плаща природния газ,
която трябва да се съхранява в газохранилищата на Украйна - между 22 и
25 милиарда кубически метра.
Без него транзитната система не може да
функционира през зимата, когато пиковете в потреблението на природен газ
надвишават количествата, които могат да постъпват от Ямал и другите
газодобивни райони.
ЕК се опита да внуши на европейските компании да
купят газ и да го складират в Украйна - това което правеше Газпром - не
те отказаха. Веднъж защото не искат да поемат политическия риск на
Украйна и втори път защото националните им правителства и Газпром имат
много по- силно влияние върху тях отколкото ЕК. Пък и на ЕК липсва
ключов аргумент - пари. Що се отнася до купуването на природния газ на
руско-украинската граница - това също е логична стъпка - но пак трябва
да се реши системния проблем в стабилизацията на Украйна и тя самата да разреши спора си с
Газпром относно цената.
За съжаление комисаря Йотингер в желанието се
да помогне за решаване на ценовия спор между Нафтогаз и Газпром започна
да определя "справедлива пазарна цена", което дефинитивно не е негова
работа.
Относителен оптимист съм за решаване на ценовия спор, който вече
е в арбитраж в Стокхолм,. Но това е въпрос на време и бъдеще.
Стабилизацията на Украйна е непременно условие, но път Русия няма изгода
от това. Идеята за енергиен съюз на ЕС има в себе си подобен
потенциал, ако всички страни се договорят с Газпром под единни условия
тогава би станало възможно и договарянето в Украйна. Но тук пък големите
енергийна грандове на Европа ще се лишат от привилегировани отношения и
няма да могат да реализират маржовете от по-ниските цени и конкурентните предимства, които имат техните клиенти пред потребителите в Централна и Източна Европа. Освен това реализират и приходи от посреднически услуги с руски газ. И тук още един "тънък" момент -
най-значителните количества природен газ при предишните кризи се
отклоняваха към индустрията в Източна и Южна Украйна, т.е. зоните контролирани от Янукович. Остава висок и
риска от "случайни" терористични бомбени взривове, каквито вече има - и
всичко заедно за да се докаже руската теза, че Украйна е
непрогнозируема и че Южен поток е незаменим за ЕС. Същата схема беше повторена и за да се убеди Европа и особено Северните страни, че Северен поток няма алтернатива. Тогава се дестабилизира Грузия и врътна кранчето на природния газ през Украйна.
Нищо ново и оригинално. Единствената разлика е, че вече никой не вярва на Путин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар