Няколко
новини от изминалата седмица си струва да бъдат отделени от общия поток и
анализирани, защото крият в себе си един от ключовете за разгадаване на
привидната загадка защо едни страни в ЦИЕ се борят и постигат енергийна
независимост, а други, като България, съзнателно се самоограничават - с всички
произтичащи от това последствия за потребители, данъкоплатци и икономика.
Съветът за
конкуренция на Литва – техния КЗК – осъди Газпром да заплати близо 48 милиона
долара защото руския газов монопол чрез Газпром Експорт е попречил за
реализацията на суапова сделка на един от крупните литовски потребители на
природен газ. Малко преди това – в средата на месец май т.г. – Газпром се
съгласи да намали цената на природния газ за Литва с 20% - което обаче не му
спести наложената санкция от литовския орган по защита на конкуренцията.
За капак
Газпром вдигна белия флаг и на друг фронт. Ръководството на Газпром реши да
продаде своите акции в газовата компания на Литва Lietuvos Dujos, което упорито отказваше да
стори дълго време, въпреки изричните разпореждания на Газовата директива на ЕС.
Литва в
продължение на години провежда пълноценна и многостранна стратегия за усилване
на позициите си в преговорите с Газпром, които я доведоха до желания резултат.
Мотивът не
бе и не остана само необходимостта от привеждане на съответствие с
евродирективите на структурата на собственост в Lietuvos Dujos, в която Газпром държи контролен пакет акции.
Страната
съзнателно и системно усилваше преговорните си позиции, за да дойде до
положение при което, максимално използвайки „вятъра в платната“ от
евродирективите, стигна до положение да диктува условия на Газпром и да получи
„своето“ само в рамките на последните два месеца.
Но преди
това инвестира в диверсификация, като поръча и построи за повече от 300 милиона
долара танкер за втечнен природен газ с борден регазификационен терминал,
наречен „Независимост“ – за да не губи Москва време за превод на посланието.
След това
намери реални оферти за доставки на природен газ на цени, които бях под
високите оферти на Газпром – в това число и от норвежкия Статойл, който от
години предлага спот доставки.
Правителството
на Литва насърчи ключовия потребител на газ в страната Литвус Енерджи да
разработи и реализира реална сделка по газов суап. Идеята не е сложна –
компанията закупува природен газ в Западна Европа на значително по-ниска цена
от тази, която Газпром предлага, като предлага на Газпром да замени тези
количества с аналогични от тръбата, по която руския монопол доставя природен
газ за Литва. Газпром експорт отказа или по-скоро „се направи на ангажиран“,
което доведе до логична реакция чрез литовския Съвет за конкуренция и санкция
от 48 милиона долара. Много се съмнявам, че Газпром експорт ще се реши да
оспорва решението на литовския орган или правителство в международен арбитраж.
Виждате ли
разликата с България – в Литва използват европейското законодателство в свой
интерес - за да получат по-ниски цени и разширят преговорните си позиции, като
сами налагат санкции на Газпром. У нас нашите играят срещу Европейската комисия
и получават санкции от нея, защото чакат изгода от Газпром.
Факт е, че
ключова роля за тази нова решителност на литовските власти, които иначе пипат
много внимателно в отношенията си с Русия изигра арогантното отношение на самия
Газпром, който в продължение на години просто наказваше Литва с по-високи цени
от тези в съседите. И това въпреки притежавания контролен пакет в националната
газова компания Lietuvos
Dujos. Както и в
редица подобни случаи, Газпром се опита да увеличи своя дял в компанията
мажоритарен чрез „ценови“ или „дългов“ натиск, с което да принуди литовските
власти да последват примера на молдовските, арменските и белоруски власти. В
тези страни, властите се огънаха под натиска на Газпром и предадоха
националните си газови активи под контрола на Газпром – в очакване на по-ниски
цени за потребителите си. Сами можете да се убедите доколко успяха – цените все
още зависят от политическите решения на Кремъл, а активите са извън националния
контрол.
Газпром
продължава да отказва правото на вносителите на руски газ да реализират суапови
сделки. Въпреки, че поделението на Газпром – Газпром Маркетинг ънд Трейдинг –
реализира суапови сделки по целия свят. При това не от вчера – още през 2009
година Газпром правеше подобни суапове с френската EDF между американския и европейския пазар. Всяка
година подобни сделки Газпром прави с британски, холандски, германски, френски
и други фирми. Но това което Газпром признава за себе си като право, отказва на
компаниите от Централна и Източна Европа.
Казвам
всичко това, защото литовския урок е важен за българските управници, за газовите
и други енергийни компании – потребители на природен газ.
Няма да
навлизам в техническите или правни подробности – защото сделките не са съвсем
тривиални – защото работя от доста време по темата. Но от години слушам едно и
също обяснение от мениджърите на Булгаргаз и БЕХ – Газпром „не дава“ –
следователно ние „не можем“ да правим суапови сделки.
Моята теза,
която продължава да бъде валидна е, че не само можем /поне разполагаме с нужната
експертиза в България и в наши партньори /, но и трябва, защото докато сме
хипнотизирани от милиардните „вероятни“ и отдалечени в неясното бъдеще „ползи“
на Южен поток – пропускаме да направим цената на закупувания природен газ
по-ниска с 10-15% или в преки преговори с Газпром да европеизираме условията на
договорите като ги изведем извън политическите капризи на Кремъл.
Суаповите
сделки са най-прекия път към алтернативни доставки и диверсификация. Проблемите
не са в отсъствието на обективна възможност или пречките,които Газпром може да създаде
/литовския пример е повече от красноречив/, а в липсата на желание и най-вече в
проспаните от БЕХ и Булгаргаз години, в които компаниите трябваше да развият
търговски капацитет – самостоятелно или с партньорска мрежа – за реализацията
на целия спектър от реални възможности за алтернативни доставки на природен
газ.
За скептиците, че диверсификацията на доставките на природен газ е изгодно и възможно дело, ще отбележа, че Литва бе по-зависима от България от руски газови доставки /100% срещу 90%/. Нашата възможност за "лесна" диверсификация се опроделя от достъпа до азербайджанските доставки, за което трябваше да направим интерконектор или да проведем търг за проучване и добив в Черно море, където други инвестират на собстевн риск. Правителството във Вилнюс трябваше само да си проправи пътя към енергийната си независимост чрез инвестиции и политически действия. Разликата между България и Литва е в политическата воля, решимост и икономическите ориентири.
Няма коментари:
Публикуване на коментар