понеделник, 11 юли 2016 г.

Благотворителност и политически маневри извън концертния подиум

И аз като Вас наблюдавам отстрани "драмата" около обещанията за мега, супер, грандконцерта на 1 октомври. Не съм вътре в "кухнята", но да разсъждаваме заедно. За Вас изводите, за мен отговорността, ако разсъжденията не са балансирани или логични.
Обещават ни 10 часа шоу и поп изпълнители, артисти от цялия свят.
Вие кажете какво е това - шоу на звезди, които са извън гравитацията на България /мечта/, благотворително събитие под егида? на Юнеско - Ирина Бокова /била отказала, но без нейната роля и знамето на Юнеско, няма печат на ООН благотворителна акция/ ще открие концерта, Таймингът е предизборен и у нас и в Юнеско, а може би двата избора имат някаква свързаност. Цветанов обещава целия народ да избере кандидата на ГЕРБ!? В смисъл единодушно и това хвърля всички в смут.
Най-безспорният ни светец - Васил Левски да беше участвал, пак щеше да има противници, но Цветанов е уверен.
Жокер Медия е основен партньор на събитието. Компанията е основен инструмент на руската културна политика у нас, като осигурява постоянен календар на ангажименти на руски културни дейци у нас - ние плащаме билети, това си е внос на културни услуги, които влияят върху платежния баланс. Напоследък компанията бе принудена да започне да кани и западни певци, защото само с руски изпълнители, любими на президента Путин, приходите са ограничени, а и влиянието спада. Като чуете, че Мелик Пашаев започне да организира концерти на български изпълнители в Русия спешно звънете за да се покая.
Благотворителността на другия спонсор - собственикът на Маринела - също не касае каузата "да съберем пари за деца" пряко, тъй като се отнася до разходите по престоя и прехраната на изпълнителите.
Нищо у нас около президентските избори няма да се случи преди септември и изведнъж 1 октомври - супер мегашоу и свръхскоростната кампания с медийни и събитийни фойерверки, като този концерт. Зрителите, избирателите просто не трябва да имат време да разсъждават.
Главният организатор Живко Ботев изрично посочи, че датата е избрана не случайно.
Ако е благотворителен концерт със задача да събере максимално средства, няма как да не бъде обществено и публично събитие, защото това движи в мотивацията си изпълнителите, които се отказват от хонорарите си - частично или изцяло - в полза на идеята.
Но изведнъж ни съобщават, че е "частно събитие" - затова било извън календара.
Да не се сърдят организаторите, но тъй като най-накрая трябва зрителите да платят чрез билетите благотворителността и сметката, съмненията са резонни и преди да си дадем парите трябва да се уверим в достоверността на това, което ни предлагат.
Освен да видим своите любимци на живо, много от нас се движат и от идеята, че участват в благородна кауза.
Защо твърдя, че благотворителността на това което ни предлагат издиша?
През живота си съм правил много благотворителни събития - балове, изложби, концерти, тържества и зная, че ако фокусът на едно събитие е високоморален и идеален, репутацията му трябва да бъде безупречна, като идеалната цел и нейното доказване трябва да бъдат на водещ принцип и видими на всяка крачка.
Събитие от такъв мащаб, което се организира на 1 октомври, при това насипно състояние на организацията в настоящия момент, може да стане само ако има основен благодетел, който вече се знае и поел ангажимент. Благотворителността може да е само рамка. Ако беше обратното средствата за децата трябваше в общ контур и колчем се появят по телевизия, да не говорим за това кой потвърдил или не, а да вдигаме каузите на потребителите на тези средства.
Към днешна дата трябваше да бъдат ясни и сигурни по-голяма част от средствата, включително договорите за телевизионните права и основните крупни спонсори. Логиката на една голяма западна фирма /а те би трябвало да бъдат основна цел/ е да използва ангажимента към подобно събитие далеч преди то да се състояло, а не след това. Тоест трябваше от поне няколко месеца да бъдем свидетели на използването на това благотворително събитие на 1 октомври в промоционни и рекламни кампании на големи западни компании у нас и в чужбина.
Ако се разчита на български спонсори за да се направи световно събитие - нещата куцат и то много, защото ние нямаме много глобално опериращи компании с местно седалище. Именно за да съберат повече пари подобни събития се правят в големите столици, в които са щаб квартири на големите международни компании - там където се вземат големите решения за разходване на бюджети, в това число и за спонсориране на големи събития с идеална цел.
Местните им клонове, особено в средата на годината няма особени възможности, а ако трябва да ангажират европейските си централи и в средата на лятото, със сигурност ще изпитат затруднения.
Да не говорим, че никой няма да си мръдне и малкия пръст, ако няма доказано участие на големите звезди. Тоест големите обещания и ангажименти ще дочакат големите имена.
Не е чудно някой да плати за някакъв концерт, за постигане на съпътствуващи цели, които в даден момент могат да се окажат и основни. Благотворителността, поне на този етап изобщо не е видна, но не може да се изключва вероятността, събитието да се използва в рамките на нечия предизборна програма.
Ако се събираха за идеална цел, успехът на събитието, трябваше да се мери със събраните пари за децата и от сутрин до вечер - много хора с авторитет трябваше да призовават и привличат средства и ангажимент за добрата крайна цел.
Спонсорите се облъчват с години, направо е самоубийствено да разчитате на летните месеци за корпоративни решения за финансиране на подобни инициативи. Колко е пазарът за благотворителност у нас? Със зор и всякакви ангажименти събираме максимум до 3-4 милиона лева и то в рамките на кампании, които продължават месеци и ангажират всички топ лица в държавата.
"Организаторите" говорят единствено за финансиране на разходите по отделни етапи на концерта - което по-скоро означава, че разчитат на финансиране на порции от основен източник, несвързан с резултатите от благотворителната кампания.
А тук влизаме в друг жанр на събитието.
Това, че хората зад кадър, на този етап не излизат на преден план, не означава, че няма ангажименти, но още по-ясно е, че има първи и втори план зад тази проява.
Нека Ви предложа една еретична версия.
Откритото афиширане на симпатии към Кремъл отдавна не е достатъчно за да спечелите сърцата и умовете на българина, за реализирате един или друг политически проект, да спечелите власт и избори. Ако Кремъл иска да постигне нещо в Източна Европа - за това му трябва не толкова и само подкрепата или участието на местните симпатизанти, а участие на идентифицирани като западни посредници. За целите на своята хибридна война Москва използва често и без задръжки влиянието си освен в западните медии, спортни и бизнес среди, но и известни и популярни западни изпълнители и личности.
Жокер Медия трудно могат да привлекат подобен набор от изпълнители, но с използване на контакти на Бокова със световните звезди, трудното става възможно.
Особено ако всички са се обединили за да изберат кандидат, който да бъде по-удобен за Москва или да промотират Бокова на глобалната сцена като генерален секретар на ООН.
Крият до последно "потвърдилите" участници, за да използват големите имена в своя полза и за да не могат журналисти и обществено активни лица с питане до тях да получат нежелани отговори.
Много ми е хибриден този концерт - тъкмо защото е "частно събитие".
Ако не - картите на масата. Тогава може и без да се свалят звезди от небето да се направи истинско и честно усилие. Без задни мисли.

Няма коментари:

Публикуване на коментар