tag:blogger.com,1999:blog-1835526129371444396.post237988620036385019..comments2024-02-03T22:50:17.006+02:00Comments on The Blog of Ilian Vassilev: Фактор: Светът на пост-истините и реалити формати в новинитеIlian Vassilevhttp://www.blogger.com/profile/18022783597951350503noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-1835526129371444396.post-88928894970726895502017-01-10T01:35:20.538+02:002017-01-10T01:35:20.538+02:00Въпрос: Какво е журналистика?
Радио Ереван: Това е...Въпрос: Какво е журналистика?<br />Радио Ереван: Това е да съобщиш, че лорд Джон е умрял, на тези, които никога не са знаели, че лорд Джон е живял.<br /><br />Както много стари вицове обаче, и този звучи наивно-сантиментално – с незлобивата си парадоксалност, далеч надмината от гротескните съвременни реалности.<br /><br />Днес журналистика (в кавички) е да предадеш ДРАМАТА около смъртта на сър Джон на тези, които нямат – и никога не са имали – нищо общо с него. И то да я поднесеш така, че те да не могат да избягат от нея. Дори ако съзнателно се пазят от драми – било защото не обичат, било защото техните собствени драми са им достатъчно.<br /><br />А ако в смъртта на сър Джон няма никаква драма – да я измислиш. Може би това е на път да се утвърди като върхът на журналистическото майсторство.<br /><br />Основният проблем на журналистиката е, че границата между информационния и развлекателния бранш не само неусетно се разми, а е на път и изцяло да изчезне.<br /><br />И то не в смисъл развлеченията да включват и информационен елемент. Това по-скоро би заслужавало аплодисменти.<br /><br />Тенденцията е точно в обратната посока – информацията започна да включва развлекателен елемент.<br />И не само; ако беше само това, дето се вика, с мед да го намажеш. Развлекателната съставка започна да става не само задължителна, но и ПЪРВОСТЕПЕННА в информационното съдържание. За сметка на качеството на самата информация, като адекватност, точност, бързина и най-вече достоверност.<br /><br />Причината е, че и информацията, и развлеченията се предоставят чрез медийната индустрия, която пък е поставена изцяло на пазарна основа. В нея главен приоритет са броят на потребителите и интензивността на ангажирането им с предоставения медиен продукт. А развлечението, естествено, много по-лесно привлича аудитория от „чистата“ информация.<br /><br />За развлечение е достатъчно да умееш да погъделичкаш емоциите, въображението, настроенията, стереотипите и предразсъдъците на аудиторията; докато за да информираш някого, трябва да го стимулираш да мисли. За първото е достатъчно да си ловък занаятчия; за второто трябва да си отдаден професионалист.<br /><br />Като добавим факта, че всички властови субекти отдавна са прозряли мощта на медийната индустрия като инструмент за масово въздействие, и че същите тези субекти нямат интерес от информирана и мислеща аудитория (всъщност имат интерес точно от обратното), получаваме – логично – днешната картинка.<br /><br />Фейк новини, пост истина – това са термини, родени от потребността да се облече в понятия тази нова отровна симбиоза. Същевременно някои не толкова стари понятия, като opinion-maker, като че ли вече излизат от обръщение. Защото изчезват тези, които биха посветили систематично време и усилия наистина да ФОРМИРАТ МНЕНИЕ у аудиторията си. Много по-лесно е аудиторията да се манипулира. А още по-лесно – да се създава по поръчка нервна и дезориентираща психологическа атмосфера, в която действителните манипулатори да могат лесно и успешно да работят.<br /><br />Всичко това не е специфика само на българската среда, а глобален проблем. У нас обаче е примесено с огромна доза провинциализъм – и у поръчителите, и у изпълнителите, и у консуматорите – затова е особено дразнещо.mdimitrovhttps://www.blogger.com/profile/04994814482873926282noreply@blogger.com